Witam, w kolejnej części kursu Autodesk Inventor 2010. Chciałbym serdecznie podziękować za doping 🙂 Zmobilizował mnie do działania.

Dzisiaj poznamy nowe narzędzie, służące do rysowania wszelkiej maści brył obrotowych.

Narzędzie to nosi nazwę „Revolve” i przydaje się bardzo ilekroć trzeba zamienić się w wirtualnego tokarza. Nigdy wcześniej projektowanie/przenoszenie do świata 3D felg, opon, mocowań, dystansów czy innych tego typu elementów nie było takie proste 🙂

1. Zaczniemy od narysowania osi obrotu (w kolejnych częściach kursu pokażę, jak się bez tego obyć przy obrotach wokół głównych osi):

1
2. Rysujemy dowolny kształt po prawej stronie osi. Ja skorzystałem z narzędzia „Spline”, warto się z nim zapoznać przy okazji tego ćwiczenia:

2
3. Kończymy szkic „Finish Sketch” i wybieramy narzędzie „Resolve”. Zaznaczamy płaszczyznę, którą będziemy „obracać”:

3
4. Wybieramy oś obrotu, czyli wcześniej narysowaną linię:

4
5. W opcji „Extens” wybieramy sposób obrotu – czy ma być to obrót pełny, o konkretny kąt, czy może ma się zawierać między określonymi płaszczyznami:

5
6. Wygląd obiektu przy pełnym obrocie:

6
7. W ramach ćwiczeń proponuję we własnym zakresie wykonać taki prosty pierścień:

7