Programy CAD zastąpiły niemal całkowicie ręczne rysowanie dokumentacji graficznej – pozwalają błyskawicznie tworzyć, dowolnie modyfikować i łatwo optymalizować opracowywane projekty.

Chociaż początkowo obsługa CAD może niewprawionym użytkownikom sprawiać sporo problemów, trening czyni mistrza, a jeden opanowany tego typu program bardzo ułatwia rozpoczęcie prac w innym. Jako punkt wyjściowy i zarazem tło tego kursu, wybrałem Autodesk Inventor 2010 – jest to podyktowane dostępem do darmowej wersji dla studentów oraz przyjaznym interfejsem. W pierwszej części kursu dowiemy się czym jest Autodesk Inventor 2010, jakie może mieć zastosowania w robotyce amatorskiej oraz jak utworzyć nasz pierwszy projekt.

Inventor to program komputerowy typu CAD tworzony i rozpowszechniany przez firmę Autodesk. Jest to typ modelera bryłowego służący do zamodelowania projektowanego urządzenia jako modelu 3D. Na podstawie tego modelu możliwe jest wykonanie rysunków wykonawczych, złożeniowych, poglądowych i innych. Autodesk Inventor został zaprojektowany do pracy z zespołami, sięgającymi kilkunastu tysięcy elementów.

Inventor powstał w 1999 roku jako konkurent dla takich programów CAD jak SolidWorks, Pro/ENGINEER, oraz Solid Edge. Modelowanie części w programie Inventor realizowane jest w oparciu o jądro ShapeManager, które pozwala na wykorzystywania hybrydowej techniki pracy, pozwalającej na łączenie brył i powierzchni w jednym modelu w celu uzyskania żądanych kształtów i uproszczenia edycji modelu. [źródło: Wikipedia]

Dlaczego Autodesk Inventor 2010?

Program dostępny jest do pobrania za darmo jako 30-dniowy Trial dla każdego, lub w pełnej wersji edukacyjnej dla studentów – wymagany jest tylko e-mail z końcówką „edu.pl”. Interfejs wersji 2010 został przebudowany i znacznie różni się od wcześniejszych pod względem rozmieszczenia poszczególnych funkcji. Najprawdopodobniej  w tym kierunku Inventor będzie się rozwijać, więc uznałem, że nie ma sensu przedstawiać pracy na wersjach starszych.

Projekt w Autodesk Inventor powinien być pierwszym krokiem w budowie robota. Chociaż może się wydawać, że nie ma takiej potrzeby w przypadku konstrukcji prostych, to jest to doskonała okazja do „wprawienia się” i nabycia umiejętności płynnego działania w tego typu programach. Zaowocuje to sprawniejszym projektowaniem robotów bardziej zaawansowanych i jest pierwszym krokiem w kierunku zmiany podejścia z amatorsko-hobbystycznego na inżynierskie.

Przykład zastosowania Inventora można znaleźć w artykule Wykorzystanie PMMA w robotyce amatorskiej.

Tworzenie nowego projektu

1. Uruchamiamy Autodesk Inventor 2010 i klikamy ikonkę „New”:

1
2. W nowym oknie klikamy na „Projects…” w celu utworzenia nowego projektu:

2
3. W nowym oknie klikamy na „New”:

3
4. Wybieramy projekt jednego użytkownika:

4
5. Nadajemy naszemu projektowi nazwę i ustalamy ścieżkę dostępu:

5
6. Potwierdzamy utworzenie nowej ścieżki dostępu:

6
7. Wybieramy z listy nasz nowy projekt (dwukrotne kliknięcie) i wychodzimy z okna Projektów (klikamy na „Done”):

7
8. Wybieramy typ „Standard (mm).ipt” oznaczający pojedynczy obiekt w trybie 3D i siatce podanej w milimetrach:

8
9. Naszym oczom ukazuje się pusta przestrzeń robocza – będzie to punkt wyjścia do tworzenia nowych części. Domyślny tryb początkowy to „Szkic 2D”:

9
Warto „pobawić” się nieco rolką myszki – kręcenie nią to przybliżanie lub oddalanie obrazu, a ruszanie myszką przy wciśniętej rolce pozwala na przemieszczanie się w dwóch osiach rysunku. W następnej części kursu zaprezentuję tworzenie prostych szkiców w trybie 2D.